Het succes van een kwaliteitskrant

Productkenmerken

Auteur: Hoeven, Pien van der, Uitgever: Prometheus, 543 pagina's, Gebonden met harde kaft, Nederlands, ISBN: 9789044617696, Gepubliceerd in 2012.

Productstaat

Staat: Tweedehands

Conditie (algemene classificatie)
★★★★
Verkeert in uitstekende conditie (is meestal maar een enkele keer gelezen of ingekeken)

Toelichting op conditie
Zeer goed, kaft goed.

Productbeschrijving

De ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad

€ 11,45
Op voorraad
Het succes van een kwaliteitskrant
Het succes van een kwaliteitskrant

Selecteer de afbeelding voor een vergroting

Deel deze pagina via:

Rubrieken

"Het succes van een kwaliteitskrant" is opgenomen in de volgende (sub-)rubrieken:

Het succes van een kwaliteitskrant

Hoofdtitel Het succes van een kwaliteitskrant
Ondertitel de ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad
Uitgever Prometheus, Uitgeverij, Prometheus
Auteur(s) van der Hoeven, Pien, Hoeven, Pien van der
Druk 1e druk
Taal Nederlands
Pagina's 400
Productvorm Hardback
Geïllustreerd Ja
Publicatiedatum 01-2012
ISBN 9789044617696

Flaptekst Het succes van een kwaliteitskrant

nrc Handelsblad is in 1970 ontstaan door een noodgedwongen fusie tussen twee verlieslijdende kranten, het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant.

Ten tijde van de fusie hadden nog maar weinig mensen vertrouwen in het welslagen van de nieuwe krant. Desondanks was nrc Handelsblad binnen tien jaar een standaard voor de Nederlandse journalistiek. Dat dit lukte mag een wonder heten, gezien de algemeen heersende scepsis, het gebrek aan vertrouwen bij de eigen directie en de zwakke redactie. Waarom slaagde nrc Handelsblad waar zijn voorgangers faalden?

Het succes van een kwaliteitskrant is het langverwachte standaardwerk over de geschiedenis van nrc Handelsblad. Het geeft een levendig en vernieuwend tijdsbeeld van de jaren waarin de Nederlandse samenleving diepgaand veranderde en laat zich tegelijkertijd lezen als een spannend verhaal. Figuren als Jan Blokker, Hans van Mierlo, H.J.A. Hofland, J.L. Heldring en André Spoor speelden een beslissende rol. De kracht van het boek schuilt in de manier waarop Pien van der Hoeven hun persoonlijke beleving verbindt met de grote lijnen van de Nederlandse geschiedenis.

Pien van der Hoeven (1967) is historicus en universitair docent aan de afdeling journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder publiceerde ze onder meer Hoed af voor Marshall. De Marshall-hulp aan Nederland, 1947-1952.

Over Hoed af voor Marshall:

'Vlot geschreven.' jan blokker, de volkskrant

'Een compact standaardwerk, waarin zowel het gecompliceerde internationaal-politieke steekspel als de techniek van de economische hulp glashelder wordt uitgelegd.' nrc handelsblad

'Een onderhoudend boek, dat doorspekt is met anekdotes en persoonlijke herinneringen van tijdgenoten. Kortom, een aanrader.' staatscourant